#21: Kickboksen

Krak.

Dat was ‘m.

Mijn breekpunt.

Tranen in m’n ogen. Maar in compleet positieve zin. Laat ik even bij het begin beginnen.

Ooooh crap” dacht ik, toen ik de kleedkamer binnenliep en Jaike zag staan. Remember karateka / MMA-beest van gisteren?  Ja, zij dus. “Goh..euh.. ga jij de training geven vandaag?” vroeg ik, nog met een klein sprankeltje hoop dat ze alleen zou komen kijken (lekker naïef, lex). “Jup”
Ooooh crapcrap

Een jaar en 3 maanden geleden heb ik een keer ‘oliebollen-training’ gehad. Jaike kwam toen invallen bij de zelfverdediging-groep en het was de 1e training van januari. Het feit dat ik het nog kan herinneren zegt genoeg, toch?!

Ik hoef jullie niet te vertellen dat ik moe ben, dat ik spierpijn heb… en ik hoef jullie ook niet te vertellen dat ik hoopte dat ze rustig aan deed. Ik werd bang.

Ook dat was naïef gedacht van mij. Rustig aan? Helllll no! Dit was denk ik één van de zwaarste trainingen van deze 21 dagen.

Toen ik dacht dat de warming-up bijna ten einde was (en m’n tong al op de grond lag), begon ’t pas. Het was tijd voor amrap, een bekend begrip voor de crossfitters onder ons. As Many Rounds As Possible. We kregen 4 oefeningen (1 ronde), 8 minuten de tijd en 1 simpele opdracht: maak zo veel mogelijk rondjes als mogelijk. Ik werd aangewezen als team-captain van een team van 3 (waaronder nog een Alexandra, hoe leuk!), ik telde de rondjes en schreeuwde onze stand als er weer een rondje op zat. We mochten pas beginnen met het volgende rondje als het laatste teamlid klaar was. Volgen jullie het nog? Het belangrijkste van alles: je wil niet verliezen. Alleen de winnaar hoefde geen burpees te doen, en de allerlaatste team zou ’t helemaal te verduren krijgen. Beast-mode on en stuk gaan dus.

Ik ben stiekem wel een beetje trots dat wij 2e werden van de 6 teams, met 9 rondjes! Gelukkig geen burpees, want hier zat een les achter. (we komen dichter bij het breekpunt, voelen jullie ‘m al?) Jaike was trots. We hebben gewerkt als vechtersbazen. Je gaat door, ook al bent je helemaal op. Je motiveert je team, stoppen is geen optie! Één iemand werd zelfs lijkbleek en viel bijna flauw.

Jaike vertelde: Iedereen heeft die stem in z’n hoofd, die komt met excuses. Die roept: ik kan dit niet meer. Ik wil niet meer. Iedere vechter heeft die stem. Iedere vechter is bang als die de ring in stapt.
“Je moet niet bang zijn” is bullshit advies.
Iedereen is bang. Maar je zet door, je moet wel. In dit geval moest je wel, omdat ik stond te schreeuwen, omdat je weet dat je team op je wacht en omdat verliezen echt geen optie is.

Nog duizelig en snakkend naar adem sta ik daar, meegenomen in haar verhaal. “Net zoals Alexandra…” (schrik!) “die knokt om iets bij te dragen aan de samenleving. Daar staan wij voor.”

And there it was… *Krak*

Tranen in m’n ogen. Deze uitgeputte, labiele toestand maakt me een emotionele troela. Ik zou momenteel al kunnen janken bij GTST. Snel wegvegen die tranen, laat Jaike het niet zien (wacht, crap, ze zal dit ook lezen). Maar wat ze allemaal zei raakte me echt. Ik dacht aan Charlotte, die ook bang was. Die er ook voor ging, met 1 simpele reden: je moet wel.

Om het allemaal nóg een stapje emotioneler te maken sprak ik aan het einde van de training een dappere dame die bostkanker overwonnen heeft. Ze zei dat ze weer aan het opbouwen was, maar van het ‘opbouwen’ heb ik niets gemerkt. Ze vocht gewoon keihard, respect! En toen kwam ook nog even lieve Fatima met de klapper. Vorige week vroeg ze hoe het ging met m’n challenge en piepte ik “soms ben ik wel even klaar met al die klappen en agressiviteit en denk ik; ik ben toe aan een knuffel”. Vandaag had ze een symbolische knuffel voor me (en ook een paar echte), en gaf ze mij deze mooie bloem. Hoe lief!dag21_kickboksen

Oke.. ahum… verder was de les ook heel stoer. Ik heb heel hard geslagen. En ik werd heel hard geslagen. Ik keek er ook nog heel boos bij. Onwijs kick-ass. Oke?!!

 

Geef een reactie

