#14: Systema

Systema is Russisch. Er zijn geen verboden technieken, alles is toegestaan. Aan het einde van de 2 uur durende training ging 1 iemand tegen de muur staan en gingen er 2 aanvallers op diegene inslaan. Natuurlijk hielden zij zich wel in, maar zachtjes was het niet. Bij mij werd er nog redelijk rustig aan gedaan, maar bij anderen zeker niet! Het doel was om ontspannen de klappen te incasseren en scherp te blijven. Je blik groot houden en niet verkrampen. Ontspannen is namelijk 1 van de kernbegrippen van systema, net zoals

  • ademhaling (goede ademhaling is essentieel om ontspannen te blijven),
  • beweging (ontwijken is beter dan incasseren), en;
  • structuur (je probeert de houding van de aanvaller te laten ‘instorten’)

Die oefening hebben we even op de foto gezet, maar dan met wat meer aanvallers dan 2 . Volgens mij genoten ze hier stiekem wel een beetje van! “Jooeee de foto is nu wel genomen hoor”, roep ik hier na een paar seconden.

dag14_systema

Wederom was dit leerzaam voor mij, want ik merkte dat ik de neiging heb om aanvallende technieken te blokkeren met mijn armen en mijn spieren aan te spannen. In plaats van het meebewegen met de aanval, zodat deze zachter aankomt, en te ontspannen om m’n hoofd koel te houden. Thanks QMA Systema Utrecht, voor de leerzame training!

Ik heb er sowieso weer wat blauwe plekken bij… laat ze wat waard zijn: Sponsor mij! Vecht deze challenge met me mee. Elke euro geeft me de steun om dit vol te houden, ik ben je ontzettend dankbaar!

 

Geef een reactie

