#10: Taekwondo

Push-ups.. op de vuisten… op de buik van een ander. (W)auw…ok, dat is nieuw!

Vandaag mocht ik gratis en voor nop meetrainen bij IN NAE DO KWAN, in de les van Sahyun James Tjin-A-Ton. Hij is de oprichter van de Internationale Taekwon-Do Federatie en heeft maar liefst de 8e dan!

Een pittige warming up was de start, waarbij o.a. dus de buikspier-kwelling push-up. Ook tijgerde we onder elkaar door als de ander plankte (op zijn onderarmen), zonder dat diegene maar iets omhoog kwam. Smal dus! Pas na 10 keer tijgeren en over diegene heen springen mocht je maatje zakken.. Arm maatje van mij, die toch echt wel eventjes moest volhouden tot ik klaar was! Hij was trouwens één van de vrolijkste sparringsmaatjes die ik tot nu toe voor me heb gehad. Bij de oefening waarbij we elkaar op de buik en hoofd moesten raken (en ook echt even raken) was hij zo aan het lachen dat ik er zelf ook onwijs veel lol in kreeg. 😀

Vervolgens oefende we in verschillende standen, technieken en ook vormen (waarvan ik de Koreaanse benamingen niet meer weet, sorry!) Aan het einde van de les werden de 5 principes toegelicht, die je als taekwondoka uit je hoofd moet weten.

  • Yi Ui – Hoffelijkheid,
  • Yom Chi – Integriteit,
  • In Nae – Doorzettingsvermogen,
  • Guk Gi – Zelfbeheersing
  • Baekjul Bulgul – Onverzettelijkheid van Geest

(en ja, dit heb ik even na gegoogled)

Na de training schudden we elkaar de hand, waarbij je 1 hand onder je elleboog hield. Dit symboliseert de openheid (dus niet de hand achter je rug, je hebt niets te verbergen) en het symboliseert het respect wat je naar elkaar hebt. Het respect is namelijk zo groot, letterlijk zo zwaar, dat je 2 handen nodig hebt om het te dragen. Mooi he?

Echt een hele toffe groep was dit!

dag10_taekwondo

Poeh… ik zit op een derde van mijn challenge nu! Trust me, ik begin het te voelen. Pijntjes hier en daar en inmiddels ben ik ook wel moe. Ik houd weinig tijd over (d’r is ook nog zoiets als een 40-urige werkweek) en daarmee is ’t het huishouden ook een beetje zooitje ongeregeld. Al die sportkleding wassen is haast een challenge op zichzelf! 😉 Maar… I’m good! Ik vind dit zo heerlijk om te doen! Ik ontmoet leuke mensen en ik leer heel erg veel. En het belangrijkste: ik zie dat het ook ECHT wat oplevert voor stichting Roparun, thanks to you! Daar doe ik dit voor! Wil je me een steuntje in de rug geven? Sponsor mee, ik ben je ontzettend dankbaar! Nou genoeg uitroeptekens, peace out, tot morgen.

Geef een reactie

