#3: Aikido

Vallen, opstaan… vallen, opstaan… vallen, rollen, en weer opstaan. Gisteren werd ik op de vloer geworpen en was de vloer mijn vijand. Vandaag was de vloer mijn vriend.

We hebben getraind in het rollen / valbreken. De sensei rolde geluidloos over de mat en het zag er uit alsof hij over de vloer zweefde. Daar achteraan rolde ik… *pok* (schouder), *baf* (heup) en *bam, bam* (knieën).

Later werd je vanuit staande positie door je tegenstander naar de grond gebracht. Geweldig hoe aikido omgaat met energie. Je gaat mee in de ‘flow’ van de aanvaller en draait er omheen alsof het niets is. En in plaats van vervolgens drie keer te knieën in de maag van je aanvaller (zoals bijv. Krav Maga), dwing je hem met diezelfde energie naar de grond en pin je hem vast.

Het is lastig uit te leggen, maar de energie voelde heel anders dan dat ik ‘gewend’ ben. Ik vond het ook best lastig, met mijn gebalde vuisten en gespannen houding vol weerstand, en ik merkte dat zelfs mijn tegenstanders aan mijn compleet andere energie moesten wennen. Niet dat ik hier trouwens veel voordeel mee had, want hoe meer weerstand ik gaf, hoe sneller ik op de grond lag.

Ik werd ontzettend hartelijk ontvangen bij Aikidocentrum Utrecht. Wat een vriendelijke mensen! Ik heb veel geleerd van de sensei en van de groep en ik hoop dat ik hier gedurende deze 30 dagen nog eens terug kan komen.

dag3_aikido

De teller staat inmiddels op de €150,-! Dankjewel gulle gevers, this keeps me motivated! Na deze 30 dagen wil ik een GIGA bedrag hebben opgehaald natuurlijk, zodat ik stichting Roparun kan steunen op een manier waar ik trots op mag zijn. Help je mee? 

Geef een reactie

